op de Grens van Stelligheid en Twijfel

Irma Horstman


In de bossen bij Ommen vindt Irma Horstman haar vluchtplek, de plek waar ze zich kan verstoppen

Merkwaardig toch voor een uitgesproken beeldendkunstenaar om te moeten zeggen: "Ik verstop me altijd"; maar dat heeft dan toch ook vooral te maken met de werkperioden waarin het 'kunstenaarschap uit noodzaak' zich afzonderen moet van de functionerende mens in een maatschappij, die andere, 'eigen', vormen heeft. Slechts op die manier kan intuïtie zijn beslag krijgen in vorm die ongestuurd van buitenaf 'eigen' is. Zo werken is een riskante, maar noodzakelijke onderneming voor wie werkelijke voeling heeft met zijn omgeving maar daarin toch uiterst persoonlijke tekens wil/moet neerzetten; tekens overigens die niet 'verhaal verbeelden' maar 'verhaal zijn'.

Een verhaal van een innerlijk leven, dat zichzelf vindt tijdens een schilderachtige schetsfase, 'vastgelegd'; in de verkoeling van het vloeibaar brons bestendigd. Mogelijk zelfs slechts tijdelijk bevroren om weer opgepakt te worden voor het verdere proces van beleving.

Het uiteindelijk beeld is als het ware teruggeplaatst, eerder tegen een achtergrond, dan in een omgeving; bijna met rugdekking, waarbij meteen een raadsel, of toch geheime zijde, aan de 'achterkant' ontstaat. Een 'achterkant' waar de 'lezing' van het beeld verder gaat.

 

Irma Horstman werkte buiten haar eigen atelier onder andere in Italië, Finland en Oostenrijk en haar werk bevindt zich in collecties in Canada, Australië, Duitsland, Schotland en de Nederlandse Antillen.

Steeds meer is er een verder doorgevoerde abstractie die door onuitgesproken poezie wordt geleid. Daarbij is de haar in het atelier omringende natuur een leidende factor; een impuls versterkende drijfveer in de zoektocht die ze maakt door een vaak bijna collage-achtige werkwijze met intigrerende materialen, om uiteindelijk in brons te bepalen.

 

Naast haar intense en individuele werk is ze bevlogen werkzaam in vele educatieve situaties in, en buiten het onderwijs.

 

 

 

 

 

 

 

In de tentoonstelling bij het Fries Grafisch Museum toont Irma Horstman zes van haar uit plaatstaal gesneden buitenbeelden op de kaden van Museum Joure.

 

 

 

 

 

INDEX